Klimaregnskab

Ønsker du at reducere klimaaftrykket og styrke din virksomheds grønne profil? Så er klimaregnskabet et godt sted at starte.

Hvad er et klimaregnskab?

Klimaregnskabet skaber overblik over din virksomheds udledninger og kan dermed fungere som en baseline til dokumentation af din virksomheds fremtidige grønne forbedringer.

  

Forskellige omfang for klimaregnskabet – de tre scopes

Mange virksomheder vælger at rapportere deres CO2-udledning med udgangspunkt i GHG-protokollen (Greenhouse Gas Protocol). GHG-protokollen er en international standard for beregning af virksomheders CO2-udledning, som arbejder med tre forskellige scopes for udledninger.

Scope 1 indeholder data om den direkte udledning fra din virksomheds matrikel, mens scope 2 indeholder din virksomheds indirekte udledninger relateret til indkøb af f.eks. el. Scope 3 dækker over alle andre indirekte udledninger, dvs. udledning fra eksempelvis flytransport, vand og affald.

Hvorfor skal du lave et klimaregnskab?

Der er mange gode grunde til at få startet på klimaregnskabet. De seneste år er der blevet sat både nationale og internationale mål for CO2-reduktioner, hvilket stiller nye krav til virksomhederne og deres ansvar i den grønne omstilling. Derfor oplever virksomheder i stigende grad, at kunder, leverandører, samarbejdspartnere og medarbejdere ønsker at få indblik i virksomhedens klimaaftryk og ikke mindst de tiltag, som virksomheden gennemfører for at reducere udledningerne. At kunne dokumentere sit CO2-aftryk og klimaarbejde er med andre ord blevet eller bliver et spørgsmål om at bevare virksomhedens konkurrenceevne.

Her er 4 gode grunde til, at din virksomhed med fordel kan få udarbejdet et klimaregnskab:

Forbered dig på flere klimakrav fra kunder

Flere større virksomheder oplever at blive underlagt strammere klima- og miljømæssige krav, som bl.a. involverer, at virksomhederne skal kunne rapportere deres CO2-udledning. Kravene til de større virksomheder kan mærkes i hele værdikæden, så er din virksomhed underleverandør, er der stor sandsynlighed for, at du allerede nu er blevet mødt med en forespørgsel på at kunne dokumentere dit klimaaftryk.

Få bedre adgang til finansiering med klimadata

Grønne investeringer og vurdering af klimarisici fylder mere og mere for investorer. Skal din virksomhed fremtidssikre sine finansieringsmuligheder, er det en god idé at kunne vise, at man arbejder målrettet med at reducere sit klimaaftryk.

Styrk dit brand og forretning med en stærk grøn profil

Det er ikke kun kunder og investorer, som lægger vægt på din grønne indsats. Flere og flere medarbejdere prioriterer i høj grad, at deres arbejdsplads gør en forskel for klimaet. En grøn profil er altså et vigtigt konkurrenceparameter – både ift. at vinde kunder i markedet og rekruttere relevante medarbejdere.

Kom på forkant med klimalovgivning

­­I de seneste år har EU gennemført en række initiativer og lovforslag, som skal understøtte den grønne omstilling og bidrage til et klimaneutralt EU i 2050. Ét af fokusområderne er, at der i fremtiden kan stilles krav om, at virksomheder skal kunne rapportere deres samfundsansvar, herunder CO2-udledningen.

I Danmark blev der i 2020 vedtaget en grøn skattereform, som bl.a. betyder, at virksomheder allerede fra 2021 og frem mod 2025 gradvis pålægges højere energiafgifter ved anvendelse af fossile brændsler. I industrien stiger afgiften fra 4,5 kr. pr. GJ til 10,5 kr. pr. GJ.

Hvordan kommer du i gang med et klimaregnskab?

Det behøver hverken at være dyrt eller omfattende at komme i gang med dit klimaregnskab. Ofte udarbejdes det første klimaregnskab med henblik på at etablere en baseline for din virksomheds udledninger, som du kan holde din virksomheds fremtidige CO2-udledning op imod. På den måde kan du dokumentere, når dine grønne investeringer og tiltag har resulteret i et mindre klimaaftryk.

Inden du tager hul på klimaregnskabet, er det en god idé at få overblik over, hvordan du sikrer værdiskabende og reel rapportering af din virksomhed udledninger. Det kan nemlig koste din virksomhed dyrt på imagefronten at ende i en såkaldt greenwashing-sag.

Vi har samlet 5 gode råd til dig, som gerne vil sikre, at du kommer godt fra start med et troværdigt klimaregnskab. Læs de gode tips her.

Har du brug for hjælp til at komme i gang med Klimaregnskabet?

Hos Dansk Energirådgivning kan vi hjælpe dig med at skabe overblik over din nuværende CO2-udledning og give indblik i, hvilke CO2-besparende tiltag, der giver mening for netop din virksomhed. For at gøre din investering i grønne tiltag mere rentabel, hjælper vi dig også med at søge tilskud til energispareprojekter.

Kontakt os og få en uforpligtende snak om dit klimaregnskab.

Kontakt