Case – Green ship of the future

Omfattende retrofit-projekt sætter fokus på energieffektivisering af skibe ved brug af eksisterende teknologi

Et unikt samarbejde mellem medlemsvirksomheder i GSF har belyst potentialet for energioptimering af et blot tre år gammelt tankskib. Ved implementering af de energibesparende løsninger vil tankskibet opnå en brændstofbesparelse på minimum 17,5 %.

”Når et nyt skib bygges, eller et eksisterende skib skal gennemføre et retrofit-projekt, har man tendens til at fokusere på økonomien i de enkelte løsninger frem for at gå systematisk til værks og skabe hele, tekniske løsninger, som samlet set er mest energieffektive og ikke mindst økonomiske”.

Ole Jakobsen, ​senior projektleder hos Dansk Energirådgivning

Dansk Energirådgivning har været med til at gennemføre det første ud af tre retrofit-projekter i samarbejde med en række medlemsvirksomheder i nonprofitorganisationen Green Ship of the Future (GSF). Projekterne har til formål at undersøge mulighederne for energioptimering af forskellige typer skibe ved hjælp af eksisterende teknologi – et tema, som er yderst relevant i den internationale skibsindustri, som er udfordret af krav til reduktion af udledningen af CO2 og GHG.

17 % BRÆNDSTOFBESPARELSE PÅ NYERE TANKER
Det første projekt blev gennemført på et seriefremstillet tankskib i MR-klassen, som blev bygget i 2016. Til trods for, at der er tale om et treårigt skib, har retrofit-projektet belyst en række muligheder for energioptimering, som samlet set vil kunne reducere skibets brændstofforbrug med 17,5 % med en tilbagebetalingstid på under 3 år. Dermed kan tankskibet opnå store økonomiske og miljømæssige gevinster.

MANGLENDE FOKUS PÅ ENERGIEFFEKTIVISERING KAN BLIVE DYRT
Ordet ”decarbonization” er ikke til at komme uden om i skibsindustrien, og GSF’s projekt viser, at det kræver en systematisk tilgang til energioptimering, hvis udledningen af emissioner fra skibstransport skal reduceres markant.

​”Når et nyt skib bygges, eller et eksisterende skib skal gennemføre et retrofit-projekt, har man tendens til at fokusere på økonomien i de enkelte løsninger frem for at gå systematisk til værks skabe hele, tekniske løsninger, som samlet set er mest energieffektive og ikke mindst økonomiske”, siger senior projektleder i den maritime afdeling hos Dansk Energirådgivning, Ole Jakobsen.

Ole Jakobsens opgave i projekterne er at indsamle forbrugs- og driftsoplysninger m.v. samt foretage beregninger af energiforbruget for at vurdere energibesparelsen samt sikre sammenhængen mellem de valgte tekniske løsninger.
Ifølge Ole Jakobsen er retrofit-projekterne, der bliver gennemført i samarbejde med GSF, et godt eksempel på, hvordan tæt samarbejde mellem rådgivere, producenter og leverandører sikrer optimale, tekniske løsninger, der øger energieffektiviteten og derved reducerer skibets brændstofforbrug samt optimerer den daglige drift.

NÆSTE PROJEKTER ER UNDER OPSEJLING
Nu når det første af retrofit-projekterne er veloverstået, er det tid til at kigge på de næste to projekter, som er en RO-PAX fra DFDS samt en LR-tanker fra Maersk Tankers. De næste to skibe er begge ca. 10 år gamle, så her forventes der at være et væsentligt optimeringspotentiale.

Hafnia Lise
Det seriefremstillede tankskib i MR-klassen er det første ud af tre projekter, som skal sætte fokus på energioptimering i skibsindustrien ved brug af eksisterende teknologi.
Download PDF